Ons Ochtendritueel

Trek jij je schoenen uit als je thuiskomt? Heb je een vaste plek aan tafel? Hoe begroet je je broer en hoe je buurvrouw? In het educatieproject onderzochten leerlingen van groep 3 en 4 van verschillende scholen in Schiedam naar de rituelen die zij volgen. Wat voor jou heel normaal is, is bij je klasgenoot misschien totaal raar. 

Communitykunstwerk Winterlicht 2024

Elke twee jaar wordt het Julinapark omgetoverd tot het lichtkunstfestival Winterlicht. Het thema van 2024 was Rituelen. Een prachtig actueel thema dat gaat over houvast bieden in de wereld en verbinding maken tussen mensen.

Met dit uitgangspunt ontwikkelden we in 2024 een educatieprogramma voor de groepen 3 en 4. Alle leerlingen maakten een onderdeel van het kunstwerk dat een reflectie werd van wel 100 ochtendrituelen. Ieders start van de dag is uniek: van gezellig samen ontbijten tot haastig de deur uit rennen. De leerlingen ontwierpen elk een symbool dat hun ochtendritueel representeert.

Verbinding

Wanneer je meer over elkaar te weten komt, ontstaat er begrip en kun je op een respectvolle manier met anderen omgaan. De lessenserie zette in op verbinding in de breedste zin van het woord: verbinding tussen leerlingen, kennismaking met de relatief onbekende kunstvorm lichtkunst, en de interactie tussen verschillende kunstdisciplines.

In het educatieve project volgden alle leerlingen twee workshops: een dansworkshop en een beeldende-technische workshop. Tijdens de dansworkshop ontdekten ze elkaars rituelen door middel van beweging. In de beeldende workshop verdiepten ze zich in licht en reflectie, waarna ze hun eigen bijdrage aan een gezamenlijk lichtkunstwerk ontwikkelden. Ter inspiratie maakten de leerlingen kennis met de kunstenaars van het festival. Vervolgens stapten ze uit hun rol als toeschouwer en namen de rol van maker op zich om zelf te creëren.

Soortgelijke projecten

TU Delft

Highlight Delft 23-24

Educatieprogramma voor een community-kunstwerk door de jongeren van Delft

KADE40

Leven met het Water

Samenwerking tussen kinderen en maker voor het maken van een kunstwerk voor in de openbare ruimte