Wij zijn KITE

KITE organiseert en ontwikkelt educatieve projecten op het snijvlak van kunst & technologie. Dit doen we in opdracht van het onderwijs, de culturele sector, het bedrijfsleven en soms op eigen initiatief.

Veel projecten worden uitgevoerd door middel van het geven van lessen en workshops aan kinderen en jongeren. KITE heeft geen vast aanbod in activiteiten, maar wel een magazijn vol aan werkvormen en toepassingen die inzetbaar zijn voor alle soorten projecten en initiatieven.

De lessen die we ontwikkelen, de projecten die we initiëren en de werkvormen die we toepassen, komen voort uit ons hogere doel om kinderen te begeleiden naar weerbare, kritische en creatieve burgers in een continu veranderende wereld. Zij leren vanuit de rol van een ontwerper door middel van fantasie en experiment zelf te creëren.

Binnen onze activiteiten staan altijd één of meerdere van onze drie uitgangspunten centraal:
Veerkracht

Kinderen maken dagelijks gebruik van vormen van hedendaagse technologie. De scheidslijn tussen online en fysiek vervaagt. Computers zitten overal verstopt. In wasmachines, stoplichten en in je speelgoed. En een computer bestaat weer uit fascinerende onderdelen als magneten, stekkers en schroefjes. KITE maakt de technologie om ons heen zichtbaarder, hierdoor worden kinderen zich er meer bewust van zijn en kunnen het beter duiden. Het maatschappelijke aspect is daarom belangrijk. Hoe beïnvloedt technologie de (toekomstige) samenleving? En vooral: welke toekomst zou jij willen?

Kunst en innovatie

Kunsteducatie is een manier bij uitstek om maatschappelijke onderwerpen en ontwikkelingen te onderzoeken. Veel kunstenaars experimenteren met vernieuwingen. KITE gebruikt technologie als middel om kunst te maken, en gebruikt kunst weer om te reflecteren op technologie. Door op jonge leeftijd al de maakbaarheid van technologie te ontdekken en ermee te knutselen en te experimenteren, kunnen kinderen hier later kritisch mee omgaan. Door in een prikkelende context met technologie aan de slag te gaan wordt hun creatieve denkvermogen gestimuleerd. En het ontwikkelen van verbeeldingskracht versterkt de urgentie om zelf te experimenteren en te vernieuwen.

Gelijke kansen

Niet iedereen heeft thuis een goede computer of toegang tot het internet. Als het er wel is, betekent dat niet voor iedereen een gelijke digitale start. Dit geldt niet alleen voor digitale kennis, dagelijks zien we dat kinderen niet meer kunnen knippen en plakken en de motoriek onderontwikkeld is. Door op toegankelijke plekken als het onderwijs, bibliotheken en in de wijken te werken dragen we bij aan gelijke kansen voor iedereen. Zowel digitaal, als fysiek.

Barry Marré - directeur KADE40 (& KITE fan)
KADE40 en KITE werken al een aantal jaar intensief en met veel succes samen. Alle aanvragen projecten worden met enthousiasme opgepakt. KITE blinkt uit in het samenbrengen van plezier, inhoud en educatie met altijd een bijzonder element wat ik bij andere partners nog nooit zo heb ervaren. Van aanvraag tot verantwoording de ideale samenwerkingspartner.
Projecten waar we van dromen

Wensenlijstje

  • Podcast maken over kunst met jonge kinderen
  • Conferentie organiseren over de maakbaarheid van technologie en AI
  • Een galerie openen vol technologische kunst
  • Tech-fest organiseren met het Houweling Telecommuseum
  • Pop-up Klooiateliers ontwikkelen voor op festivals en in scholen
  • Tentoonstelling maken voor peuters en kleuters
  • Volwassenen inspireren met lezingen en ludieke workshops
  • KITE-in-residence in het bedrijfsleven

Jaarverslagen

Door de jaren heen