Zeeuwse Wind
Hoe krijgen molens weer een relevante rol in onze samenleving, en hoe inspireren we nieuwe generaties molenaars en ambachtslieden? Hoe krijgen we molens weer op de kaart? En hoe worden jongeren weer besmet met het molenvirus?
Het Molenvirus
Ieder kind heeft weleens een molentje gemaakt. Maar de binnenkant en hoe alles werkt is toch vaak onderbelicht, terwijl het juist een fantastische ingenieuze machine is. De beweging, het draaien, de stenen, de verschillende niveaus zijn allemaal los te onderzoeken en nieuwe systemen en toepassingen voor te bedenken.
Als onderdeel van het Zeeuwse Wind project van Ketter&Co ontwikkelden we een lessenserie om kinderen te besmetten met het molenvirus. In het programma voor groep 5 en 6 experimenteerden leerlingen met de technieken en de werking van een molen.
LEGO, papier en een perforator
We zijn op zoek gegaan naar een vorm die de leerlingen kan enthousiasmeren met materialen waarbij weinig uitleg nodig was, zo kon de focus gelegd worden op de technieken van de molen. We kwamen op het maken van tandwielen met LEGO en deze te combineren met stevig papier. Een nieuwe toepassing voor iets bekends, wat exact ook het uitgangspunt was voor de hele lessenserie: nieuwe toepassingen voor ide molen ontwerpen. Ook zijn het materialen die iedereen thuis heeft, wat het toegankelijk maakt op in eigen tijd verder te experimenteren.
In de laatste les werden de tandwielen verwerkt in nieuwe kunst-machines.
Ontwerpproces
De lessenserie is opgebouwd langs een aantal principes van onderzoekend en ontwerpend leren.
Onderzoek
In de eerste les wordt er het probleem verkent en onderzoek gedaan naar hoe de technieken van de molen werken.
Experiment
In de tweede les wordt er een bezoek aan de molen gebracht en gaan ze verder met selecteren van ideeën en het concept uitdiepen.
schets en Prototype
In de derde les wordt er een prototype gebouwd en getest. Uiteindelijk worden de gemaakte machines gepresenteerd.
Presentatie
Op de molenconferentie op 6 juni werden de werken van de leerlingen gepresenteerd aan het molenwezen.
Soortgelijke projecten
Vlaardingen 750
Vlaardingen 750 jaar stadsrechten
Ontwikkeling van drie lesbrieven over het 750-jarig bestaan van de stad Vlaardingen voor het PO en VO
Het Nieuwe Instituut
Blieb Blieb
Ontwikkeling van onderwijsprogramma voor groep 1 t/m 3 over digitale cultuur
FIX Maakonderwijs
Soft Robots
Ontwikkeling van een lessenserie voor PO (groep 7-8) over het maakbare lichaam
Kunsthal
Kunstbuzz: Calder Now
Ontwikkeling van een lesbrief voor de onderbouw van het VO